نگاه دولت روحانی به فیس بوک و گشت ارشاد و مساله حجاب
 
پلاک92
 

یکی از وعده های اصلی دولت یازدهم تغییر و تحول درحوزه فرهنگ بود. پس از روی کارآمدن دولت آقای روحانی مسائل فرهنگی به زودی به یکی از اصلی ترین موضوعات مورد انتقاد تبدیل شد. موج انتقادات بتدریج به خصوص بعد از گزارش صد روزه رئیس جمهور افزایش بیشتری پیدا کرد. منتقدین فرهنگی دولت معتقدند دولت یازدهم در عرصه فرهنگی بی برنامه و در پاره ای از موارد کند روی می کند. در همین زمینه تابناک، با سید رضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و مشاور وزیر کشور در امور روحانیت گفت و گویی انجام داده است.

اکرمی در پاسخ به سوالی پیرامون عملکرد فرهنگی دولت بیان داشت، آن چیزی، که برای مردم در وضعیت موجود کشور بسیار چشم گیر و مهم بود ، مسئله تورم، بیکاری، اعتیاد ، اشتغال و امثال این ها بود. آقای روحانی در گزارش صد روزه به مردم، وضعیت موجود در اقتصاد را به زبان آمار و اعداد برای مردم توضیح داد .

وی ادامه داد، موضوع اقتصاد در شرایط فعلی کشور به قدری برای آحاد مردم اهمیت داشت که آقای روحانی مجبور شد وقت زیادی از گزارش خود را به این موضوع اختصاص دهد. در واقع به دلیل عدم تنظیم وقت مصاحبه، اقای روحانی در بخش آخر که مباحث فرهنگی بود، وقت کم آورد و ان مقداری که لازم بود در بخش فرهنگی متاسفانه صحبت نکرد.

همچنین اکرمی اضافه کرد، موضوع فرهنگ موضوع کش دار و دامنه داری است. مثلا هنگامی که ما در کمسیون فرهنگی بودیم، اقای حداد عادل می گفت که از فرهنگ تاکنون 350 نوع تعریف شده است. بنابراین چون موضوع فرهنگ، مسئله کش داری است ما به باید در این 100 روز به کدام بخش آن توجه می کردیم.

شما در معرفی وزرا دیدید که آقایان مجلسی ها به وزیر نفت، خارجه، کار و... رای دادند، ولی به وزیر آموزش و پرورش و علوم رای ندادند. این امر نشان می دهد که مجلسی ها هم نتوانستند در مورد فرهنگ با هم تعامل کنند. البته دولت انتظار داشت، مجلس در این موارد مقداری اهتمام بیشتری بورزد.

البته ممکن است به بخش فرهنگی دولت، اشکالاتی وارد باشد. البته در این 100 روز هم کار خیلی زیادی نمی شد انجام داد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در ادامه گفت، دولت اعتقادی به ممنوعیت و یا آزادی مطلق رسانه ها به خصوص شبکه های اجتماعی ندارد. عصر امروز، عصر ارتباطات و رسانه است.

در مورد رسانه ها، مقدار زیادی را باید خود افراد مراعات کنند و واقعا در چارچوب قانون سخن بگویند و بنویسند. مثلاً در مورد فیس بوک قانونی وجود ندارد. اگر در مورد چیزی قانون نباشد، آیا اخلاق، اعتدال و انصاف نیست. مردم باید رعایت کنند. ما باید سعی کنیم ، شبکه های اجتماعی را قانونمند کنیم.

اکرمی همچین در پاسخ به سوال دیگری پیرامون گشت ارشاد اعلام کرد، در قانون عفاف و حجاب 26 دستگاه، این موضوع را دنبال می کنند. اصل این مسئله فرهنگی، نظارت و تذکر است. من از مردم سوال می کنم. قانون به پلیس راهنمایی و رانندگی اجازه داده است با متخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی برخورد کند. آیا کسی به پلیس راهنمایی می گوید، چرا شما دنبال اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی هستید و یا با تخلف برخورد می کنید؟

من نمی دانم چرا بعضی از مردم، نسبت به وضعیت حجاب واقعاً بی مرزند و آن را رعایت نمی کنند. ایا نباید به این افراد، تذکر داد که این چه رفتار و نوع پوششی است. بالاخره خانه با خیابان تفاوت دارد. مرحوم استاد مطهری می فرمود: خیابان و بیرون خانه، محیط کار است. در محیط کار هیچ حرکت، عمل و رفتاری نباید خلاف عرف و خلاف ضابطه انجام بگیرد. بنابراین همان گونه که با متخلف از قوانین رانندگی برخورد می شود، باید با متخلف در زمینه هنجارها و عفت عمومی نیز برخورد شود.

وی در ادامه گفت، برخورد با بدحجابی مانند سایر تخلفات دیگر است. هر کسی خلاف کرد باید به او تذکر داد. حالا ممکن است در غالب گشت ارشاد تذکر بدهند. باید به متخلف، بگویند این رفتار شما خلاف است. اگر فردی واکنش نشان داد و از تذکر تبعیت نکرد باید با او برخورد کرد. اما اصل گشت ارشاد فقط تذکر است.


اکرمی اضافه کرد، موضوع گشت ارشاد، بند قانونی ندارد که حذف شود. ناجا به دنبال این است که از طریق گشت ارشاد به آنهایی که تظاهر به بد حجابی و ناهنجاری می کنند، تذکر بدهد. و لی اینکه بگوییم ماده قانونی وجود ندارد که اسمش گشت ارشاد باشد پس نباید باشد، اشتباه است.

اکرمی در پایان گفت، ما می‌خواهیم در وزارت کشور در هر استانی یک روحانی به عنوان مشاور فرهنگی استاندار باشد که بتواند با روحانیون، ائمه جماعت و هیئت‌های مذهبی ارتباط برقرار کند و این اندیشه از قبل بوده اما برخی استانداران سلیقه‌ای عمل می‌کردند. اما متاسفانه این قول همچنان شکل نگرفته است. این موضوع علل گوناگونی دارد از جمله اینکه هنوز برای این شغل در استانداری ها پست سازمانی تعریف نشده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به پلاک 92 خوش آمدید. سلام اینجا سیاسی نیست، حذبی نیست، از چپ و راست نیست،جایی برای وقت تلف کردن نیست، یک وبلاگ ساده نیست، اینجا تفرقه نیست و............. نیست. ***** اینجا پلاک92 است***** خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پلاک92 و آدرس pelak92.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 241
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 247
بازدید ماه : 458
بازدید کل : 5362
تعداد مطالب : 85
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1